Bez kategorii, Uncategorized

Poszukiwanie nowych dróg

46W twórczości Korolenki wyraźnie odzwierciedliły się poszukiwania nowych dróg rozwojowych dla prozy rosyjskiej, tak charakterystyczne dla przełomowej epoki lat 80-tych, okresu załamania klasycznego realizmu rosyjskiego. Pisarz niechętnie odniósł się do nowych kierunków przenikających do sztuki na przełomie dwóch wieków, potrafił jednak docenić w ich poetyce wartość pewnych nowatorskich zjawisk; zespolone z tradycjami realistycznej literatury narodnickiej określiły oblicze jego nowego kodeksu estetycznego literatury zaangażowanej. Obrazy realnej. rzeczywistości przeplotły się u Korolenki z neoromatycznym hasłem marzenia i ułudy; szkice o problematyce społecznej sąsiadują z utworami roztrząsającymi „wieczne” problemy bytu ludzkiego, osnutymi niekiedy na. motywach antycznych lub wschodnich; tradycje szkoły etnograficznej i dokumentalnej prozy Gleba Uspieńskiego zespoliły się z symboliką, liryczną nastrojowością, stylizacją, poezją w prozie, pogłębionym psychologizmem. Program literacki Korolenki odegrał określoną rolę w rosyjskim procesie historycznoliterackim. Wywarł on pewien wpływ na metodę artystyczną Maksyma Gorkiego, a zwłaszcza na jego koncepcję romantyki w dziele literackim. Zainicjowane przez Korolenkę rozważania nad psychiką chłopa rosyjskiego oraz psychiką włóczęgi kontynuował Gorkf w opowiadaniach bosiackich oraz Iwan Bunin w nowelach wiejskich.